رویکرد تجاری مشتری به مشتری یا c2c چیست؟
نوشته شده توسط : بازاریابی اینترنتی

رویکرد تجاری c2c یا مشتری به مشتری یک الگوی تجاری می‌باشد که به وسیله آن مشتریان می‌توانند در یک محیط آنلاین با یکدیگر تجارت کنند. این مدل براساس فروش کالاهای دست دوم بین مصرف‌کنندگان و ایجاد بخش حراجی در بخش‌های مختلف وب سایت پابرجا است. این مدل بازاریابی پس از ورود به عرصه اینترنت محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. سایت‌های مهم مانند بازار و شیپور نمونه‌های محبوب از الگو c2c می‌باشند.
روش عملکرد مدل c2c

این مدل تجاری نمایش دهنده یک محیط بازار است و مشتری موضوع تجارت با یک شخص سوم را به عنوان سکو برای فروش کالاهای خود استفاده می‌کند. شرکت‌هایی که به صورت c2c به بازاریابی اینترنتی میپردازند، نوع جدیدی از تجارت را دارا می‌باشند. در واقع رویکرد تجاری مشتری به مشتری یا c2c از اقتصاد اشتراکی و فناوری تجارت الکترونیکی ایجاد شده است.مشتریانی که قصد خرید محصول در این بازارها را دارند، محصولاتی را مشاهده می‌کنند که یافتن آنها در جای دیگر سخت است. استفاده از سایت‌های c2c بسیار آسان می‌باشد. چرا که شما نیاز به مراجعه به فروشگاه‌های خرده فروشی ندارید. به همین دلیل است که فروشندگان و خریداران بسیار زیادی از این وبسایت ها استقبال می‌کنند.
در واقع مشتریان معمولاً می‌توانند در c2c وارد یک محیط آنلاین شده و با یکدیگر تجارت کنند. همانطور که گفته شد این نوع مشاغل مدل جدیدی از تجارت در نظر گرفته می‌شوند. که با فناوری تجارت الکترونیکی و اقتصادی اشتراکی ایجاد شده است.
رویکرد c2c دارای مشکلاتی مانند عدم کنترل کیفیت یا ضمانت پرداخت می‌باشد. سایت‌های آنلاین این شرکت‌ها شامل Craigslist، eBay و Etsy هستند؛ که محصولات و خدمات را از طریق یک سیستم سازماندهی شده می‌فروشند.

رویکرد c2c
اینترنت و رویکرد مشتری به مشتری در c2c

مردم به وسیله اینترنت واسطه‌ها می‌توانند محصولاتشان را به مخاطبان بزرگتری بفروشند.واسطه‌ها تعامل مصرف کننده به مصرف کننده را زیاد می‌کنند و در واقع تعامل بین کاربران را ارتقا می‌دهند.
سایت آمازون دارای ترکیب B2C و C2C است. B2c مخفف شرکت‌های مصرف کننده و تجاری است که محصولاتشان را می‌فروشند. در واقع سایت آمازون اجازه می‌دهد تا مشاغل به مشتریان و مصرف کنندگان به مصرف کنندگان بفروشند. برای مثال آمازون و eBay دو غول واسطه به شمار می‌روند.
بیشتر وب سایت‌ها به خریداران و مخاطبان اجازه می‌دهند تا آزادانه خرید کنند. البته با این حال فروشنده باید هزینه یا کمیسیون را بپردازد.
معایب رویکرد c2c

مانند هر نوع مدل دیگر، مدل تجاری مصرف کننده به مصرف کننده هم معایب مخصوص به خود را دارد. از این رو روشهای پرداخت می‌تواند مشکل ساز شود. علاوه بر آن کیفیت محصول موجود نیز می‌تواند یکی از معایب این مدل در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، paypal به افراد اجازه می‌دهد تا با پرداخت‌های آنلاین، پول را دریافت یا پرداخت کنند. با این حال برخی از سایت‌ها c2c یا مشتری به مشتری تسهیلات پرداخت مالیات را ندارند. خیلی از معاملات مصرف کننده به مصرف کننده مربوط به کالاهای دست دوم است.
درآمد بر رشد بازار c2c

پیش‌بینی شده است که بازار c2c به دلیل مقرون به صرفه بودن، رشد بسیار زیادی داشته باشد. همچنین هزینه استفاده از اشخاص ثالث رو به کاهش می‌باشد و تعداد کالاهایی که برای فروش عرضه می‌شوند بسیار افزایش یافته است. افزایش تقاضا به دلیل محبوبیت رسانه‌های اجتماعی و دیگر کانال‌های آنلاین به عنوان الگوی اساسی در تجارت در نظر گرفته می‌شود. این کانال‌ها محصولات خاصی را نشان می‌دهند که قبلاً در اختیار مصرف‌کنندگان بوده و تقاضا را افزایش داده است. این افزایش تقاضا موجب افزایش ترافیک آنلاین سیستم عامل‌های c2c می‌شود.با این حال c2c دارای مشکلاتی از جمله عدم کنترل کیفیت و ضمانت پرداخت می‌باشد. همچنین در برخی از موارد با پشتیبانی کمی برای معاملات کارت اعتباری در نظر می‌گیرد.
به عنوان مثال c2c با گذشت زمان و همچنین ورود شرکت‌های بیشتر به این فضا رشد چشمگیری داشته است. این بازار به دنبال به حداکثر رساندن پتانسیل فروش خود از طریق ارتباط با مشتری می‌باشد. چرا که در غیر این صورت این هدف با استفاده از روش‌های فروش سنتی به دست نمی‌آید.


از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما صمیمانه سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب گفته شده مورد رضایت شما دوستان گرامی واقع شده باشد. شما می‌توانید با مراجعه به مقالات موجود در این وبلاگ اطلاعات بسیار مناسبی در رابطه با کسب و کارهای آنلاین، کسب درآمد از اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و… به دست آورید.

 





:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: